twitter
rss

Puasa dan Solat

Puasa dan solat ialah sebahagian daripada rukun islam yang lima. Mudahnya yang saya fahami daripada rukun islam ini ialah  pertamanya yang plg asas ialah mengucap 2 kalimah syahadah dan kita melakukannya setiap hari di dalam solat tanpa kita sedari. Keduanya ialah solat 5 waktu. Dilakukan setiap hari. Ketiganya berpuasa di bulan ramadhan. Turutan yang ketiga kerana dalam setahun hanya sebulan sahaja walau serajin mana kita berpuasa bulan ramadhan hanya datang sebulan dalam setahun.Yang keempat ialah membayar zakat. Zakat yang dimaksudkan ialah zakat fitrah , pun hanya dilakukan setahun sekali bila menjelang bulan syawal dan dilakukan seawalnya bulan ramadhan dan yang ke 5 ialah mengejarkan haji. Allah tak minta kita melakukan setiap bulan tetapi cukup sekali seumur hidup jika berkemampuan. Allah maha pengasih. Dari rukun islam ini jelas Allah memerintahkan mengikut keutamaan.


Bulan puasa bulan yang sentiasa dirindui Nabi Muhammad s.a.w

Nilai inilah yang patut kita ada.Tetapi alangkah malunya bila melihat org islam yang berdaya dan berkemampuan tidak melakukannya. Mengapa ye?malah dengan bangga bercerita tentang diri yang telah berbuka sebelum waktu berbuka...Massya_Allah

Lebih menyedihkan apabila melihat dalam kalangan kita yang berpuasa tetapi tidak solat. Kalau sebuah keluarga tu dari mak , ayah, anak-anak dan cucu selepas berbuka tetapi masih duduk -duduk dan berbual sehingga tibanya waktu isya` .Takkan sekeluarga uzur termasuk yang lelaki. Ya Allah jauhkanlah kami dari menjadi sedemikian.Napa yer? Ya Allah jauhkanlah saya, suami saya, anak saya dan ahli keluarga saya yang lain dari berbuat demikian. Semoga Rahmat Allah sentiasa mengiringi kami... Ya Allah takutnya bila saya tiada kelak anak tidak bersolat tentu saya dibaling batu dari api neraka....Semoga Allah memelihara anak saya menjadi orang yang soleh.


Ini hukum yang saya copy paste dari blog hamba Allah yang lain....lupa nama blognya sebab dan tutup linknya. Apa pun terima kasih banyak2.

Syaikh Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin -rahimahullah- pernah ditanya: “Apa hukum orang yang berpuasa namun meninggalkan solat?”
Beliau rahimahullah menjawab:
“Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan solat adalah kafir dan murtad. Dalil bahawa meninggalkan shalat termasuk bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta’ala,
فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
“Jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.” (Qs. At Taubah [9]: 11)
Alasan lain adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ
“Pembatas antara seorang muslim dengan kesyirikan dan kekafiran adalah meninggalkan solat.” (HR. Muslim no. 82)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,
الْعَهْدُ الَّذِى بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ
“Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah mengenai solat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir.” (HR. Ahmad, At Tirmidzi, An Nasa’i, Ibnu Majah. Dikatakan shahih oleh Syaikh Al Albani)

Pendapat yang mengatakan bahawa meninggalkan solat merupakan suatu kekafiran adalah pendapat majoriti sahabat Nabi bahkan dapat dikatakan pendapat tersebut adalah ijma’ (kesepakatan) para sahabat.
‘Abdullah bin Syaqiq –rahimahullah- (seorang tabi’in yang masyhur) mengatakan, “Para sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah pernah menganggap suatu amalan yang apabila seseorang meninggalkannya akan menyebabkan dia kafir selain perkara solat.” [Perkataan
ini diriwayatkan oleh At Tirmidzi dari ‘Abdullah bin Syaqiq Al ‘Aqliy; seorang tabi’in. Hakim mengatakan bahawa hadits ini bersambung dengan menyebut Abu Hurairah di dalamnya. Dan sanad (periwayat) hadits ini adalah shohih. Lihat Ats Tsamar Al Mustathob fi Fiqhis Sunnah wal Kitab, hal. 52, -pen]
Oleh karena itu, apabila seseorang berpuasa namun dia meninggalkan solat, puasa yang dia lakukan tidaklah sah (tidak diterima). Amalan puasa yang dia lakukan tidaklah bermanfaat pada hari kiamat nanti.
Oleh sebab itu, kami katakan, “Solatlah kemudian tunaikanlah puasa.” Adapun jika engkau puasa namun tidak solat, amalan puasamu akan tertolak kerana orang kafir (disebabkan meninggalkan solat) tidak diterima ibadah daripadanya.
[Sumber: Majmu’ Fatawa wa Rosa-il Ibnu ‘Utsaimin, 17/62, Asy Syamilah]

0 comments:

Post a Comment